ضرورت استفاده از ظرفیت تولید به صورت خود تامین در صنایع در پیک بار 1401

به گزارش دفتر روابط عمومی شرکت برق منطقه ای کرمان،  در حالی که هنوز پیک بار سال 1400 با همه محدودیت های تامین برق به پایان نرسیده است به منظور برنامه‌ریزی جهت عبور از پیک بار سال 1401به همت دفتر خدمات مشترکین مدیریت مصرف و وصول درآمد شرکت برق منطقه ای کرمان، اولین جلسه وبینار تخصصی “راه های استفاده از مولدهای مقیاس کوچک به  صورت خود تأمین برای صنایع” با تاکید بر برنامه ریزی به موقع جهت در اختیار داشتن این واحدها برای پیک بار سال 1401 برگزار شد.

در این جلسه مهندس حبیبی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان،  از همه صنایع استان که  مدیریت بار مصرفی را بر دوش کشیده و نتیجه آن عدم اعمال خاموشی به مشترکین خانگی در بهار و تابستان سال جاری بود تقدیر و تشکر کرد.

 وی  ابراز امیدواری کرد: با توجه به پیش بینی های هواشناسی در صورت مدیریت بار در هفته جاری،  امکان کاهش محدودیت ها پس از 22 مرداد ماه وجود داشته باشد.

مهندس حبیبی  به عنوان کوتاه ترین راهکار به صنایع استان پیشنهاد کرد: نسبت به تدارک هر میزان ظرفیت نیروگاهی و همچنین استفاده از نیروگاه‌های تجدید پذیر خورشیدی و بادی ( که استان کرمان از پتانسیل بالایی در این زمینه برخوردار است) اقدام نمایند.

همچنین  مدیر دفتر خدمات مشترکین،  مدیریت مصرف و وصول درآمد شرکت برق منطقه ای کرمان سه ضرورت اساسی برای ضرورت احداث نیروگاه در کمترین زمان ممکن و به صورت خود تأمین برای صنایع عنوان کرد.

 مهندس پور غریب شاهی در اشاره به اولین ضرورت گفت:  با توجه به قابلیت اطمینان بالای شبکه سراسری برق، علی رغم  ضررهای سنگینی که  قطعی چند ساعته برق به صنایع وارد می کند هیچ یک به سمت احداث نیروگاه به صورت خود تامین نرفته اند و متکی به شبکه سراسری برق هستند در صورتی که شرایط فعلی شبکه سراسری برق اقتضاء می کند که این صنایع و به عنوان یک ضرورت به  این امر بپردازند.

وی در رابطه با دومین ضرورت افزود:  محدودیت‌های تولید برق و شرایط حساس کرونا، منجر شد که در بهار و تابستان سالجاری به منظور تأمین برق مشترکین خانگی کشور، محدودیت مصرف نسبت به مشترکین صنعتی و کشاورزی اعمال شود و احداث نیروگاه های بزرگ هم نیاز به زمانی بیش از یک سال دارد بنابراین احداث نیروگاههای مقیاس کوچک می تواند به عنوان یک راهکار کوتاه مدت برای دستیابی به کمترین تبعات در پیک بار سال 1401 برای صنایع باشد.

مهندس پورغریب شاهی افزایش قیمت برق بر اساس بند «ز » تبصره 15 قانون بودجه 1400 کشور را سومین ضرورت دانست و گفت: این قانون در مورد مشترکین فلزی، پالایشگاهی و پتروشیمی باعث شد انجام  سرمایه گذاری در زمینه احداث نیروگاه، توسط صنایع مقرون به صرفه باشد به عنوان مثال  چنانچه مشترکی فقط10 مگاوات از مصرف مورد نیازش را از نیروگاه اختصاصی خود، تامین کند بیش از ۵۰ میلیارد ریال از هزینه برق مصرفی ماهیانه  آن صنعت کاسته می شود.

همچنین در این وبینار، مدیران عامل شرکت های موفق در زمینه احداث، مشاوره، مشارکت در احداث و همچنین پشتیبانی از نیروگاه های تولید پراکنده استان و کشور مباحث خود را در زمینه هزینه های احداث، هزینه های تولید، مشکلات، موانع، راهکارهای قانونی و…. استفاده از ظرفیت تولید پراکنده خود تأمین به صنایع ارائه کردند و در ادامه  به پرسش های صنایع در این زمینه توسط مدیران عامل شرکت های تولید برق و همچنین مدیر دفتر خدمات مشترکین شرکت برق منطقه ای پاسخ داده شد.

 در این جلسه دفتر خدمات مشترکین شرکت برق منطقه ای کرمان اعلام  کرد: در صورت موافقت صنایع با سرمایه گذاری در این بخش، آماده  هماهنگی با سایر نهادهای مرتبط نظیر شرکت گاز و … می باشد.

این وبینار با حضور بیش از 40 نفر  از مدیران عامل، اعضا هیات مدیره، مدیران و کارشناسان مشترکین صنعتی بالای 7 مگاوات  استان کرمان و نمایندگان دو شرکت موفق در زمینه تولید پراکنده در استان کرمان و کشور با حضور مدیرعامل و معاون برنامه‌ریزی  شرکت برق منطقه ای کرمان برگزار شد. لازم به ذکر است؛ شرکت برق منطقه ای کرمان آمادگی برگزاری این وبینار را برای شرکت های برق منطقه ای متقاضی دارد تا شاهد احداث ظرفیت مناسبی از تولید برای پیک بار 1401 و در بخش صنعت  کشور باشیم.

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.