وزیر نیرو در نشست تخصصی مدیران صنعت برق کشور اعلام کرد: برنامه‌های مدیریت مصرف برق تابستان برای بخش‌های صنعتی، کشاورزی، اداری و خانگی/ از وزارت نیرو شروع می‌کنیم

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “علی‌اکبر محرابیان” روز دوشنبه در نشست تخصصی مدیران صنعت برق کشور به تشریح اقدامات و برنامه‌های صنعت برق بخصوص در تابستان آتی پرداخت و اظهار داشت: طی سال‌های اخیر به دلیل برخی نارسایی و بی‌توجهی‌ها شاهد ناترازی‌هایی در بخش تولید و مصرف برق بوده‌ایم که اثرات آن همچنان ادامه دارد و خوشحالیم با برنامه‌ای که تدوین و اجرایی شد، مدیریت مصرف و کاهش ناترازی‌ها در دستور کار قرارگرفته است.
وی با بیان اینکه امروز تلاش می‌کنیم برنامه‌های روی میز صنعت برق را مو به مو اجرایی کنیم، افزود: یکی از برنامه‌ها، افزایش 35 هزار مگاوات تولید برق و توسعه شبکه‌های توزیع، انتقال پست و دیگر تجهیزات و تأسیسات برق است، به‌گونه‌ای که بتوانیم برق را به خوبی تأمین و توزیع کرده و در اختیار مردم قرار دهیم.
وزیر نیرو همچنین تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار را به‌عنوان ضرورتی انکارناپذیر مورد اشاره قرار داد و افزود: لازم است انرژی، منابع و امکانات خود را صرف تکمیل این پروژه‌ها در ظرف زمانی معین کنیم.
محرابیان یادآور شد: فعالیت‌های صورت گرفته تا مهلت باقی‌مانده به فصل تابستان، نشان‌دهنده درستی هدف‌گذاری‌ها به‌رغم تردیدهایی است که وجود داشت.
وی اظهار کرد: مدیران ما در دوره‌های گذشته عموماً بر اجرای طرح‌های توسعه متمرکز بوده‌اند، به‌گونه‌ای که ظرفیت تولید برق کشور از 5000 مگاوات در اوایل انقلاب به 86 هزار مگاوات افزایش یافته است، این در حالی که در سال‌های اخیر از توسعه غافل مانده و به مدیریت مصرف و بخش تقاضا پرداخته شده است.
وزیر نیرو تصریح کرد: مهم‌ترین برنامه ما در صنعت برق توجه هم‌زمان به طرح‌های توسعه و توجه به مدیریت و رعایت الگوی مصرف است.
اعمال محدودیت برق صنایع هم‌زمان با ایام تعمیرات اساسی
وزیر نیرو  با تشکر از دست‌اندرکاران صنعت برق کشور برای تأمین برق زمستان بدون ایجاد خاموشی در بخش خانگی اظهار داشت: مدیریت اعمال شده در بخش صنعت نیز تأثیرگذار بوده است به گونه‌ای که پرمصرف‌ترین بخش صنعت کشور یعنی صنایع فولاد در دو ماه دی و بهمن بالاترین رشد تولید فولاد در دنیا را به ثبت رسانده‌اند و تأمین برق آن‌ها به‌گونه‌ای بوده است که صنعت فولاد توانسته است مقام اول رشد صنعت را به دست آورد.
محرابیان با طرح این پرسش که تصور می‌کنید علت نارضایتی صنایع از خاموشی‌های این بخش در سال‌های اخیر چه بوده است؟ گفت: علی‌رغم برنامه‌های اعلام‌شده، خاموشی‌های هر روز و ساعت‌های متوالی سبب می‌شود تولید بنگاه صنعتی طبق برنامه پیش نرفته، در نتیجه منابع مورد نیاز آن تأمین نشود و قراردادهای آن آسیب دیده و منقضی شوند.
وی با بیان اینکه در این شرایط تولیدکننده به عنوان یک تأمین‌کننده نامطمئن معرفی می‌شود، افزود: این در حالی است که تمامی هزینه‌های بخش تولید اعم از دستمزد کارگر، ایاب و ذهاب و غیره تغییری نکرده‌اند و واحد صنعتی موظف به پرداخت آن‌ها است.
وزیر نیرو ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده محدودیت برق صنایع هم‌زمان با تعمیرات اساسی صنایع انجام خواهد شد و با اعمال خاموشی برق صنایع در دوره تعمیرات اساسی، این مشکل حل خواهد شد.برنامه‌ریزی برای فعالیت چاه‌های کشاورزی
وزیر نیرو همچنین با اشاره به این که چاه‌های آب کشاورزی موجوداتی زنده‌اند و نمی‌توان به‌طور شبانه‌روزی از آن‌ها برداشت کرد، افزود: اگر کشاورز برنامه محدودیت برق خود و ساعات خاموشی را بداند، مشکلی پیش نخواهد آمد، کما اینکه کشاورزان حرفه‌ای می‌دانند آبیاری خود را باید در زمان عدم تابش نور خورشید انجام دهند.
وی در این راستا بر ضرورت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مدیریت مصرف برق کشاورزی تأکید کرد.

برنامه منطقی اما دقیق برای بخش اداری/ از وزارت نیرو شروع می‌کنیم
وزیر نیرو در این نشست گفت: بیشترین محدودیت مصرف باید در بخش اداری اعمال شود و ابتدا از ساختمان وزارت نیرو، توانیر و سایر شرکت‌های زیرمجموعه خود شروع خواهیم کرد.
وی تأکید کرد: ما نمی‌توانیم انتظاری را از مردم داشته باشیم که خود به آن عمل نمی‌کنیم، اگر محدودیتی را اعمال می‌کنیم باید اول برای دولت و بعد برای مردم باشد و دستگاه‌هایی که محدودیت‌ها را اجرایی نکنند باید پاسخگوی افکار عمومی باشند.
محرابیان با اشاره به اینکه برنامه‌های مدیریت مصرف بخش اداری در سال‌های گذشته اعلام اما خیلی کم اجرایی می‌شد، افزود: برنامه امسال باید یک برنامه منطقی بوده، اما به‌طور دقیق اجرایی شود.

برخورد اقناعی برای مدیریت مصرف در بخش خانگی
محرابیان در ادامه اظهار داشت: اما در بخش خانگی برخورد ما اقناعی است و موضوع رعایت الگوی مصرف باید در تمامی سطوح جامعه مورد توجه و مبنا قرار گیرد.
وی در این رابطه از صنعت برق خواست در مهلت باقی‌مانده تا فصل گرما در تعامل با وزارت آموزش‌وپرورش الگوی مصرف برق به زبان ساده و به‌درستی از سوی کارشناسان برای دانش آموزان تشریح و توضیح داده شود، چراکه این فرهنگ می‌تواند از طریق فرهنگ‌سازی برای دانش آموزان به سطوح خانواده انتقال یابد.
وزیر نیرو در همین راستا اطلاع‌رسانی‌های هدفمند برای گروه‌های هدف مانند زنان، مخاطبان مساجد، دانشگاه‌ها و سایر گروه‌های اجتماعی را مورد تأکید قرار داد و افزود: در شهرها و مناطقی که نیاز به اسپلیت و داکت اسپلیت دارند، نحوه صحیح مصرف باید برای آن‌ها تشریح شود.

افراد صرفه‌جو با نرخ خرید تضمینی برق تشویق می‌شوند
محرابیان اظهار داشت: تمام کسانی که اقدام به‌ صرفه‌جویی کنند، کاملاً مؤثر و با نرخ خرید تضمینی برق تشویق خواهند شد، این موضوع بخشنامه شده و مجوزهای لازم برای آن نیز اخذ شده است.
وی ادامه داد: باید بتوانیم با فرهنگ‌سازی و اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی یک صرفه‌جویی قابل‌توجه را در بخش خانگی احصا کنیم.
وزیر نیرو در این نشست همچنین با اشاره به شعار سال یعنی تولید دانش‌بنیان، اشتغال آفرین اظهار داشت: در حوزه فناوری‌های نو، اقدامات خوبی در سطح وزارت نیرو صورت گرفته است که می‌تواند نقش مؤثری در اشتغال آفرینی داشته باشد.

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.