مدیرعامل ساتبا در جمع سرمایه گذاران نیروگاه های تجدید پذیر استان خبر داد؛ مدل های جدیدی برای سرمایه گذاری در بخش انرژی های پاک و تجدید پذیر طراحی شده است

مدیرعامل ساتبا در جمع سرمایه گذاران نیروگاه های تجدید پذیر استان خبر داد؛ مدل های جدیدی برای سرمایه گذاری در بخش انرژی های پاک و تجدید پذیر طراحی شده است

در جلسه ای که با حضور دکتر کمانی معاون وزیر نیرو و مدیرعامل سازمان انرژی های تجدیدپذیر”ساتبا”  و مدیران عامل شرکت های برق منطقه ای کرمان و توزیع  شمال و جنوب استان کرمان پیرامون بررسی وضعیت و چالش های توسعه انرژی های  تجدید پذیر و پاک  برگزار شد.
مدیرعامل ساتبا از آسیب شناسی و ایجاد مدل های جدید در زمینه سرمایه گذاری انرژی های تجدیدپذیر و پاک خبر داد.
محمود کمانی در این رابطه گفت:  با آسیب شناسی که از مدل  قبلی چالش های متعددی در زمینه سرمایه گذاری وجود داشت و پروانه های بسیاری به منظور ایجاد نیروگاه صادر شده بود که به نتیجه نرسیده بود به نحوی که از حدود 3200 پروانه صادر شده تاکنون 110  نیروگاه به بهره برداری رسیده است و حدود 170 نیروگاه در حال احداث داریم.
وی افزود:  از دیگر چالش ها برای  سرمایه گذاری، نیاز به گرفتن مجوزهای متعدد بود و  مکانیزمی برای شناسایی سرمایه گذاران واقعی را در میان انبوه سرمایه گذارانی که توان و یا خواست واقعی برای سرمایه گذاری نداشتند وجود نداشت.
وی اظهار داشت: ما در مدل های جدیدی که برای سرمایه گذاری در نظر گرفته ایم سعی کرده ایم این معایب را برطرف کنیم و مهمترین راهبرد  ساتبا،  ایجاد تنوع در مسیرهای  مختلف توسعه تجدیدپذیرها و گره نزدن سرنوشت نیروگاه های  تجدیدپذیر به خرید تضمینی است.
کمانی افزود: به این منظور مدل ماده 12 طراحی شد و فراخوان داده شد که 94 هزار مگاوات بر طبق آن برای ایجاد نیروگاه های تجدید پذیر پیشنهاد آمد که 43 هزار مگاوات تفاهم نامه منعقد شد.
وی در ادامه گفت: این میزان سرمایه گذاری برای تولید توسط 23 مجموعه پیشنهاد شده است که در حال بررسی و تعیین صلاحیت  هستند.
مدیر عامل “ساتبا” ابراز امیدواری کرد: با تصویب نهایی این ماده به زودی قراردادها با سرمایه گذاران منعقد شود و فعالیت خود را آغاز کنند.
وی از دیگر اقدامات ساتبا به منظور گسترش سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر  را  ایجاد تفاهم نامه با  استانداری ها دانست و گفت: خوشبختانه رقابت بسیار خوبی بین استان ها به منظور جذب سرمایه گذاران در حال انجام است و در حال انعقاد تفاهم نامه با استانداری های استان ها هستیم که درآن بحث اتصال به شبکه، کاهش فرآیندهای اداری در حال طی شدن است.
بر طبق این تفاهم نامه ساختگاه ها با کمک پتانسیل سنجی مشخص می شود و در حداقل زمان بحث زمین نیروگاه و اتصال به شبکه سرمایه گذار مشخص می شود.
کمانی اظهار داشت: تنها راه توسعه انرژی تجدید پذیر در بلند مدت ایجاد و گسترش مکانیسم هایی است که این توسعه را از بودجه دولتی جدا کند.
وی همچنین به مدل های خودتامین صنایع، مدل رمز ارز و مدل جمع سپاری به عنوان مدل های جدید سرمایه گذاری اشاره کرد.
مدیرعامل ساتبا همچنین در ابتدای سخنان خود از استان کرمان به عنوان استانی با پتانسیل بالا  در زمینه خورشیدی اشاره کرد و گفت: استان  کرمان پتانسیل بالایی در زمینه انرژی تجدیدپذیر دارد که بخشی از آن حدود  70 مگاوات به بهره برداری رسیده است و انتظار داریم  تا پیک سال جاری 100 مگاوات دیگر انرژی خورشیدی در این استان به بهره برداری برسد.
وی همچنین استان کرمان را به عنوان  استانی پیشرو در حوزه تولید انرژی خورشیدی در بخش انشعابی  دانست و از تلاش های مدیران عامل شرکت های برق استان قدردانی کرد.
همچنین در این  جلسه مدیر عامل شرکت برق منطقه ای کرمان از تشکیل کارگروه های ایجاد انگیزه اقتصادی، مکان یابی و تامین واحدهای متقاضی تولید انرژی، کمیته پیگیری تولید و تامین  تجهیزات مورد نیاز و… به عنوان اقدامات انجام شده  در زمینه توسعه انرژی های تجدید پذیر نام برد.
حمیدرضا حبیبی همچنین به نامشخص بودن  نحوه صدور مجوزها، عدم پرداخت به موقع مطالبات،مشکلات تغییر کاربری زمین های بایر کشاورزی، اضافه شدن دوره بازگشت سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران و افزایش هزینه های سرمایه گذاری اولیه به دلیل افزایش نرخ ارز و تحریم به عنوان چالش های پیش رو در توسعه انرژی های تجدیدپذیر اشاره کرد.
همچنین در این جلسه تعدادی از سرمایه گذاران حاضر به مسائل و چالش های خود در زمینه سرمایه گذاری اشاره کردند.

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.