تاریخچه روابط عمومی

تاریخچه روابط عمومی برق کرمان

 

روابط عمومی بهترین نمایانگر اوضاع داخلی وزارتخانه از یک سو و از سوی دیگر منعکس کننده چگونگی مسائلی است که در آن نهاد می گذرد .  

« مقام معظم رهبری »

تاریخچه روابط عمومی در جهان:

 اصطلاح روابـط عمومي به مفهوم كنوني نخستين بـار در سال1897 در سالنامه يـك مؤسسه راه آهن آمريكا مطرح شد و فعاليت آن بـه شكل كنوني از زماني آغاز شد كه مؤسسه هاي اقتصادي ودولتها افكارعمومي رادرسرنوشـت خود مؤثردانستند. بعد از جنگ جهاني اول تـوجه خاصي به روابط عمومي علمي شد ودر سالهاي بـعد از جنگ دوم جهاني به اين اهميت افزوده شد .

(ليوي لي)خبرنگار اقتصاد مطبوعات آمريكا نخستين كسي بـود كه دفتر روابط عمومـي را به شيوه نوين امروزي درشهر نيويورك درسال 1906 تاسيس كرد و از همين روبـه پـدر روابط عمومي درسراسرجهان معروف است.«لي» در آغاز فعالیت روابط عمومی خود، اقدام به انتشار اعلاميه‌اي به نام «اعلاميه اصول» كرد که هدف از روابط عمومی را اطلاع رسانی به مردم معرفی نمود نه تبلیغات بازرگانی و سیاسی. وپس از آن در كشورهاي ديگر از جمله انگلستان آلمان، فرانسه،هلند و … واحدهاي روابط عمومي تشكيل شد و راه براي پيدايش حرفه روابط عمومي هموار نمودند.

تاریخچه روابط عمومی در ایران:

آنچه اكنون به عنوان روابط عمومي مي‌شناسيم،براي نخستين بار در سال 1330 در شركت نفت ايران توسط دكتر حميد نطقي، پدر روابط عمومي و استاد دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي ایجاد شد.

از تشكيل نخستين روابط عمومي در دستگاه‌هاي دولتي، تاريخ دقيقي در دست نيست ولي از سال 1345 شمسي بود كه وزارتخانه‌ها به تدريج اداره اطلاعات،تبليغات و انتشارات را به نام روابط عمومي برگرداندند. تعدادي از آنها حتي تا چند سال بعد از انقلاب نيز فعاليت‌هاي روابط عمومي را با برخي فعاليت هاي ديگر تلفيق كرده بودند در حالي كه همين روابط عمومي‌ها اكنون به عنوان واحدهاي مستقل در موسسه‌ها و سازمان ها عمل مي‌كنند.

روابط عمومی در صنعت برق کرمان

همانطور که ذکر شد اغلب دفاتر روابط عمومی در سالهای قبل از انقلاب بدلیل فقدان تجربه و نارسائی های حرفه ای و تکنیکی و ابزاری عملاً قادر به انجام اقدامات عملی مؤثر و توسعه فعالیت های کمی و کیفی در سطح جامعه و سازمان به شکل امروزی نبودند . خدمات دفاتر مذکور منحصر و محدود به نشر مطالب و انتشارات آگهی خبری بود . طی سالهای 1317 تا 1370 بدلیل ناچیز بودن حجم و گستره روابط عمومی به لحاظ تشکیلاتی و زمینه های فعالیت و ماهیت سیاسی نظام بتدریج و با رشد افکار عمومی و توسعه و گسترش هنجارهای ارتباطی و ظهور نسل جدید ، روابط عمومی ایران نیز دچار تحولات عمده ای گشت . بدیهی است احتمالاً این وضعیت در صنعت برق و به تبع آن در مجموعه شرکت های زیرمجموعه از جمله برق منطقه ای کرمان حاکم بوده . بنابراین بر اساس اطلاعات حاصله نخستین فعالیت روابط عمومی در صنعت برق کرمان از سال 1348 با مسئولیت مرحوم کریم خان ابراهیمی که دارای مدرک دیپلم تجربی بوده شروع می شود . وی تا سال 1353 عهده دار این سمت بوده و سپس از سال 1353 تا 1355 آقای ناصر صداقت با مدرک لیسانس مدیریت بازرگانی ادامه فعالیت می دهند. از سال 1355 تا 1359 آقای سیدمحمدحسین مهدوی دارای مدرک فوق دیپلم معماری در روابط عمومی مشغول به کار می شوند . سپس امرالله دهقانی با مدرک لیسانس ارتباطات از سال 1359 تا سال 1361 عهده دار این سمت می شوند . از سال 1361 تا 1372، آقایان منصور دهقانی بشنه، علیرضا زند، اصغر محمدی، محمدرضا زارع زاده با حفظ سمت های خود امور روابط عمومی را نیز پیگیری و انجام می دادند.

از سال 1372 تا سال 1377 آقای حمید موحدی با مدرک فوق دیپلم حسابرسی بمدت 5 سال فعالیت می کند و از سال 1377 تا مهرماه 1382 آقای منصور سلطانی دارای مدرک دیپلم خدمات اداری بعنوان رئیس اداره روابط عمومی با 1 نفر پرسنل کار روابط عمومی را بمدت پنج سال و نیم انجام می دهند . از مهرماه 82 تا کنون محسن عباسپور با مدرک فوق لیسانس علوم اجتماعی با سمت مدیر دفتر روابط عمومی مشغول فعالیت می شوند .

هم اکنون دفتر روابط عمومی برق منطقه ای کرمان با 4 کارمند رسمی ، 2 نفر نیروی قراردادی طبق چارت سازمانی زیر نظر مدیرعامل شرکت فعالیت می کند.

اسامی کارکنان

  • محسن عباسپور مدیر         دفتر روابط عمومی
  • مژده ملازاده                     کارشناس ارتباطات
  • فاطمه عظیم پور              کارشناس امور فرهنگی
  • مریم مهرورزان                  مسئول دفتر
  • حمید علی اکبرزاده            مسئول سمعی و بصری
  • محمدعلی عرب پور           مسئول امور طراحی رایانه ای

مدیران روابط عمومی برق کرمان

محسن عباسپور

منصور سلطانی

حمید موحدی

سید محمدحسین مهدوی

ناصر صداقت

کریم خان ابراهیمی

منشور اخلاقی روابط عمومی شرکت سهامی برق منطقه ای کرمان