برگزاری سمینار هوشمندسازی انرژی برق و نمایشگاه دستاوردهای فناورانه

سمینار  مدیریت انرژی و هوشمندسازی انرژی برق و همچنین نمایشگاه دستاوردهای دانش بنیان و فناورانه در حوزه مدیریت انرژی در محل سالن اجتماعات شرکت برق منطقه ای کرمان برگزار شد.

در این سمینار دکتر محمود فتوحی فیروزآباد استاد دانشگاه صنعتی شریف در رابطه با هزینه خاموشی برای مشترکین صنعتی و مهندس هادی مدقق، رییس دفتر هوشمندسازی و فناوری های نوین شرکت توانیر سخنرانی کردند.

در این نشست مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان ضمن تبریک اولین روز از هفته مدیریت مصرف گفت:  صنعت برق استان به دلیل قرار گرفتن استان در منطقه استراتژیک جنوب شرق و پهناورترین استان کشور با 11 درصد مساحت کل کشور و 7 درصد شبکه انتقال و فوق توزیع اهمیت ویژه ای  در کشور دارد.

مهندس حمیدرضا حبیبی افزود: در سال  گذشته،  45 درصد مصرف در بخش صنعت، 23 درصد در بخش کشاورزی، 22 درصد بخش خانگی و مابقی در سایر مصارف اداری و تجاری بوده است و با توجه به نوع مصارف استان کرمان، پهناوری، تنوع اقلیمی و تنوع کشاورزی، اهمیت مدیریت مصرف در چنین شبکه ای بیش از سایر شبکه هاست در تمامی بخش های صنعت، کشاورزی و خانگی جای کار دارد که با استفاده از خرد جمعی میسر است.

وی اظهار داشت: ما دانشگاه های متعددی در سطح استان داریم که در حوزه برق و انرژی فعال هستند و انتظارمان این است که در بخش مدیریت مصرف و روش های مدیریت مصرف نیز استان کرمان جز استان های پیشرو باشد که تاکنون نیز چنین بوده است.

مهندس حبیبی ضمن قدردانی از  از همکاری خوب صنایع استان در بخش مدیریت بار و انرژی گفت: صنایع همواره همراه صنعت برق بوده اند تا بتوانیم آرامش  را برای مصرف کننده خانگی که ضعیفترین قشر مصرف در شبکه برق است ایجاد بکنیم و مانع از این بشویم که لحظه ای برق مصرف کننده خانگی قطع شود و تنشی ایجاد شود.

 وی در ادامه گفت: سیاستی که مجموعه وزارت نیرو دنبال می کند این است که با مدیریت مصرف، جابجایی مصارف، جابجایی مصرف صنایع  در بخش های مختلف آرامش را به مردم بیاوریم و گذر موفقی از پیک 1401 داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان در پایان گفت: رسالت همه ما فرهنگ سازی در مصرف بهینه برق در همه فصول است و برق  سرمایه ملی ما است که مصرف نادرست آن باعث می شود ثروت ملی خود را به باد دهیم و  مصرف بهینه باعث می شود علاوه بر رفاه مردم چرخ صنعت و کشاورزی  نیز بچرخد.

در این سمینار دکتر محمود فتوحی فیروزآباد برق را مهمترین  زیرساخت دانست و گفت: همه ای زیر ساخت وابسته به برق است و تدوام انرژی الکتریکی برای مشترکین در همه بخش ها اهمیت ویژه ای دارد.

وی ضمن بیان چند مثال از خاموشی های سراسری در کشورهای مختلف از جمله هند، آمریکا و… گفت: در زمان خاموشی های گسترده باید بررسی شود که چه تعداد افراد بی برق شده اند و خسارت عدم تامین انرژی الکتریکی تعیین  شود که این مساله تحت تاثیر عواملی از جمله تعداد مشترک ساعت قطع شده، قطعی ها در فصل سرما یا گرما اتفاق افتاده است، تعداد دفعات قطعی و مدت زمان قطعی و… است که بر روی میزان خسارت تاثیر می گذارد.

دکتر فتوحی در ادامه گفت: جوامع امروزی با توجه به پیشرفتی که کرده است نیازمند وجود دائمی انرژی الکتریکی هستند و ارزش قابلیت اطمینان را مصرف کننده پرداخت می کند و هزینه ای که برای  افزایش قابلیت اطمینان بیشتر پرداخت می شود منجر به قطعی کمتر و در نتیجه خسارت کمتر به مشترک می شود  و نقطه بهینه  برای قابلیت اطمینان نقطه ای است که برای مشترکین برای افزایش  قابلیت اطمینان و کاهش خسارت به صرفه است که هزینه کنند.

وی در پایان ضمن بیان نحوه تعیین خسارت مستقیم و غیر مستقیم به مشترکین صنعتی توصیه کرد: خسارات مستقیم و غیرمستقیم خود را از قطعی برق محاسبه کنند، مدیریت درست مصرف و بهره وری انرژی را افزایش دهند و به راهکارهایی برای تامین انرژی مورد نیاز خود تمهیداتی بیاندیشند.

 در ادامه این سمینار مهندس هادی مدقق رییس دفتر هوشمندسازی و فناوری های نوین شرکت توانیر اظهار داشت: مبحث مدیریت انرژی بیش از 20 سال است که در دنیا دنبال می شود اما  در ایران با توجه به وجود منابع و ذخایر انرژی این مبحث تا چند سال اخیر چندان جدی گرفته نشد.

وی افزود: کاهش ذخایر سوخت فسیلی و افزایش جمعیت جهان باعث شده است انرژی الکتریکی اهمیت بیشتری در مصرف انرژی در دنیا پیدا کند.

 مهندس مدقق در ادامه گفت: محدودیت تامین انرژی که از سال 99 ایجاد شد دارای ریشه ای بلند مدت است و  به مبحث انرژی در سطح ملی پرداخته نشده است در صورتی که، موضوع انرژی موضوع دو وزارت خانه نیرو و صمت نیست و یک موضوع ملی است.

وی اظهار داشت: وزارت صمت باید در بخش تولید تجهیزات و واردات سیاست گذاری کند که در گذشته به بحث انرژی اهمیت داده نشده است  و بیشترین ضرر را  تجهیزات سرمایشی با راندمان پایین به شبکه می زند به نحوی که 22 هزرار مگاوات مصارف سرمایشی است  اما کاری در زمینه راندمان وسیله های سرمایشی در سطح کلان انجام نشده است و نظارتی  بر استاندارد انرژی  و مساله برچسب انرژی  برای  تجهیزات  و همچنین کیفیت تجهیزات و لوازم خانگی وارداتی و ساخت داخل در وزارت صمت انجام نشده است.

مهندس مدقق گفت: مشکل کمبود برق در ایران، فقط با ساخت نیرو گاهها حل نمی شود زیرا علی رغم اینکه شاخص شدت مصرف انرژی در جهان طی سال های گذشته به سمت کاهش رفته در ایران رشد شدت مصرف انرژی افزایش داشته است.

وی ادامه داد: فولاد ایران 6/1 برابر کشور های توسعه یافته برق مصرف می کند و نیاز به 800 کیلووات ساعت انرژی برای ذوب و تولید هر تن فولاد خام  دارد و بیش از 90 درصد از تولید فولاد ایران از طریق روش های قدیمی صورت می گیرد در  صورتی که درکشورهای پیشرو این میزان 494 کیلو وات ساعت است.

مهندس مدقق در خصوص هدر رفت انرژی در ساختمان ها گفت: وجود سیستم های تهویه با کیفیت پایین، عدم عایق بندی مناسب ساختمان ها و نداشتن مدیریت انرژی در ساختمان ها از جمله این دلایل است.

وی با اشاره به دیگر عوامل بحران انرژی در جهان گفت:  فرسوده بودن و قدیمی بودن زیرساخت های تولید، انتقال و توزیع، تاخیر در راه اندازی نیروگاه های جدید که منجر به شکاف بین تقاضا و عرضه انرژی می شود و عدم استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در بسیاری  از کشورهای جهان از جمله عوامل است.

مهندس مدقق عبور از بحران انرژی را با اجرای برنامه های افزایش ظرفیت تولید  و بهینه سازی مصرف عملی دانست و گفت: ناترازی تولید و مصرف انرژی از طریق سهمیه بندی انرژی، خرید و فروش برق در بازار آزاد و اعمال خاموشی قابل مدیریت است.

وی همچنین به نصب 700 هزار کنتور هوشمند فهام در بخش  های مختلف به عنوان راهی برای اندازه گیری مصرف اشاره کرد و همچنین راهکارهایی را برای مدیریت هوشمند انرژی ارائه داد.

از برنامه های جانبی این سمینار برگزاری در نمایشگاه دستاوردهای دانش بنیان و فناورانه در حوزه مدیریت انرژی بود که  شرکت های  الکترومغناطیس شارک،  پارس پایش زاد نیرو،  سهامی برق منطقه ای کرمان، پنگان الکترونیک، داده کاوی ویرا ژرف کویر، طرح های صنعتی راد نیرو  و  انجمن مهندسین برق و الکترونیک شاخه کرمان دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.

لازم به ذکر است، این سمینار از سوی شرکت برق منطقه ای کرمان و با همکاری انجمن مهندسین برق و الکترونیک شاخه کرمان و پژوهشکده انرژی و محیط زیست دانشگاه شهید باهنر  در راستای تحقق اهداف شعار سال تولید؛ دانش بنیان ، اشتغال آفرین برگزار شد.

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.