رونمایی از پروژه ملی Aftl در دانشگاه شهید باهنر کرمان

مراسم رونمایی از پروژه ملی ” توسعه سامانه نرم افزاری مبتنی بر وب تشخیص هوشمند تجهیزات خطوط انتقال و فوق توزیع با استفاده از تصاویر گرفته شده توسط پهپاد(Aftl)”  در محل دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

در این مراسم مدیرکل دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال توانیر گفت: این پروژه از جمله پروژه هایی است که تکنولوژی و علم از مرکز دانشگاهی به کمک  حل مشکلات صنعت آمده است.

دکترهاشم علیپور افزود: یکی از وظایف ما حفظ دارایی های فیزیکی است که شامل حفظ تجهیزات پست و خطوط می شود که در مورد خطوط به دلیل گستردگی در کشور پیچیده تر است  و حدود 460 هزار دکل در کشور وجود دارد که بیش از 130 هزار کیلومتر مدار در شبکه است که نگهداری و بازدید ومشخص کردن به  موقع عیوب بسیار مهم است.

علیپور ضمن کلیدی ارزیابی کردن این پروژه گفت: در این پروژه تکنولوژی به کمک می آید و کار را برای ما ساده می کند و دقت و سرعت را افزایش می دهد و هزینه ها را کاهش می دهد و بسیار پروژه کاربردی است.

وی ضمن قدردانی از مجموعه دست اندرکاران این پروژه گفت: در صنعت برق رویکرد ما برای حمایت ازپروژه ها نیاز محور و محصول محور است  و در این راستا از پروژه های علمی حمایت می کنیم.

 در این مراسم مهندس حبیبی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان نیز اظهار داشت:  این پروژه که اکنون به ثمر رسیده است یکی از نمونه های بارز همکاری مستقیم دانشگاه با صنعت است که از یک  ایده در سطح کارشناسی شکل گرفت و در فازهای مختلف با ایده های ساده شروع شد و نهایتا به پختگی رسید.

وی ضمن قدردانی از حمایت توانیر از این پروژه افزود: فاز اول پروژه تحت عنوان “آشکارسازی اتوماتیک خطای مقره و یراق آلات”  انجام شد که با حمایت توانیر تبدیل به یک پروژه ملی شد و امیدواریم همکاری های این چنینی میان صنعت و دانشگاه افزایش یابد و شرکت برق منطقه ای کرمان نیز پروژه های بزرگتری را با همکاری دانشگاه اجرا کند.

همچنین در این جلسه دکتر اعظم کرمی مجری این طرح درباره این پروژه گفت: پروژه ملی توسعه سامانه نرم‌افزاری مبتنی بر وب تشخیص هوشمند عیوب تجهیزات خطوط انتقال و فوق توزیع با استفاده از تصاویر گرفته شده توسط پهپاد فاز دوم پروژه خطایابی هوشمند خطاهای مقره و یراق آلات خطوط انتقال برق است.

وی افزود: فاز اول این پروژه با توجه به اعلام نیاز شرکت برق منطقه ای کرمان در سال 1396 آغاز شد و در فاز دوم به عنوان پروژه ملی بین دانشگاه شهید باهنر کرمان و پژوهشگاه نیرو تعریف گردید.

کرمی اظهار داشت: پروژه ملی از سال 1398 در 16 شرکت برق منطقه ای آغاز شده و مجموع 5565 دکل در استان‌های تهران، کرمان، فارس، خوزستان و هرمزگان تصویربرداری شده است. وی افزود: جهت انجام این پروژه در مرحله نخست در قالب یک گروه 12 نفره به بررسی و شناسه گذاری تصاویر پرداخته شد و سپس یک گروه 5 نفره پردازش تصویر پردازش های لازم را بر روی تصاویر پهپادی انجام دادند و در نهایت طراحی  وب سایتی به این منظور طراحی شد.

این عضو هیات علمی اظهار داشت: در حال حاضر بازدید سالیانه از خطوط انتقال و فوق توزیع برق توسط پهپادها در کشور در حال انجام است و این امر مزایای زیادی از جمله بازدید از راه دور در مناطق صعب العبور، عدم نیاز به قطع خطوط برق به ویژه در شرایط پرباری، امکان بازدید سریع در مواقع اضطراری و بلایای طبیعی، ایمنی بالا و کاهش خطرات جانی، دقت بسیار بالا در بازدید، کاهش نیروی انسانی، زمان کمتر بازدید نسبت به تکنسین، کاهش هزینه بازدید، تسلط و دید کامل بر زوایای مختلف دکل و قطعات آن در هنگام تصویربرداری و غیره داشته است.

وی همچنین گفت: سامانه تشخیص هوشمند عیوب تجهیزات خطوط انتقال و فوق توزیع تحت وب است در این نرم افزار با بهره گیری از یادگیری عمیق و پایگاه داده گسترده فرآیند تشخیص اتوماتیک و هوشمند عیوب خطوط انتقال و فوق توزیع برق پیاده سازی شده و قادر به تعیین عیوب آنی و فوری است. تاکنون 104 عیب آنی و 431 عیب فوری گزارش شده است.

دکتر کرمی خاطر نشان کرد: این نرم افزار قابلیت بارگذاری تصاویر، ساخت گزارش سریع از عیوب خطوط انتقال در قالب pdf، امکان دسترسی سریع به وضعیت خطوط انتقال و فوق توزیع برق را به همراه نمایش بر روی نقشه، تهیه اکسل آماری به همراه نمودار فراوانی از عیوب خطوط انتقال، امکان بررسی خطوط انتقال و فوق-توزیع برق در بازه زمانی، قابلیت ایجاد کاربر با سطح دسترسی لازم، امکان بررسی عیوب مورد نظر با فعالسازی مدلهای مربوطه، قابلیت دسترسی به وضعیت سیستم و غیره را دارا است.

وی افزود: جهت تست عملکرد سامانهAFTL  چهار شرکت برق منطقه ای خراسان، اصفهان، مازندران و هرمزگان به ترتیب در مجموع 6113 تصویر بارگذاری نمودند. با توجه به تعداد خطاهای صحیح گزارش شده و میانگین دقت بدست آمده نتایج مورد قبول حاصل گردید.

همچنین در این جلسه، دکتر حسین نظام آبادی  معاون پژوهشی دانشگاه شهید باهنر کرمان  ضمن ابراز خوشنودی گفت :در 4 سال گذشته قراردادهای ارتباط با صنعت 10 برابر افزایش داشته است .

وی ضمن قدردانی از صنعت برق کشور و استان ابراز امیدواری کرد: این پروژه به عنوان شروع پروژه هایی باشد که با همکاری صنعت برق انجام خواهد شد. در پایان با اهدا لوح از دست اندرکاران پروژه تقدیر به عمل آمد.

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.