حضور مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان در برنامه شامگاهی گفتگوی ویژه

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان در برنامه شامگاهی گفتگوی ویژه شبکه کرمان در رابطه با موضوع بهینه سازی مصرف انرژی و خاموشی های اخیر حضور یافت.

مهندس حمیدرضا حبیبی در این برنامه در پاسخ به مجری برنامه درباره دلایل خاموشی های اخیر گفت: سه دلیل عمده گرمای زودرس و افزایش 5-4 درجه ای حرارت، کاهش 3500 مگاواتی تولید نیروگاه های برق آبی به دلیل کاهش نزولات آسمانی و استخراج رمز ارزهای غیر مجاز و رشد خارج از نرم مصرف توسط مشترکین از دلایل خاموشی های اخیر است.

وی در این رابطه افزود: از سال 1399 تا 1400 نزدیک به 2000 مگاوات مشترک جدید به شبکه سراسری اضافه شده و به ازای آن 2500 مگاوات به ظرفیت نیروگاهی اضافه شده است قاعدتا با مدیریت مصرف هر ساله نباید در سال 1400 مشکل خاموشی داشته باشیم؛ اما آنچه منجر به تمایز سال 1400 شد و برنامه ریزی ها را دستخوش تغییر قرار داد گرمای زودرس و افزایش 5-4 درجه ای متوسط دمای کشور در 7 هفته اول سال 1400 است که هم بر میزان مصرف مشترکین تاثیر داشته و هم نیروگاه ها به دلیل اینکه تولیدشان به میزان درجه حرارت محیط حساس است کاهش پیدا کرده است. مهندس حبیبی در ادامه گفت: به دلیل خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی ذخیره سدها را از دست دادیم و روان آب هایی که در بخش کشاورزی استفاده می شدند و بخشی از کشاورزی از این طریق تامین می شود از دست رفت که هم منجر به کاهش تولید 3500 مگاواتی نیروگاه های برقابی شد و هم در اثر نبود روان آب ها پمپ های کشاورزی زودتر از سال های پیش شروع به کار کردند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان گفت: طی 10سال اخیر متوسط افزایش بار 1.8 درصد بوده که رشد نزدیک به 20 درصد امسال خارج از نرم و پیش بینی بود.

وی اذعان داشت: بر اساس الگوهای جهانی 10 درصد رمزارزها در ایران استخراج می شود و حدود 1500 مگاوات مصرف رمزارز داریم که از این میزان حدود 300 تا 320 مگاوات مزارع رمزارز مجاز هستند که از وزارت سمت مجوز می گیرند و از اول خرداد تا پایان شهریور از مدار خارج هستند و این رمز ارزهای غیرمجاز هستند که بار به شبکه تحمیل می کنند و قابل کنترل نیستند و از مردم می خواهیم که آن ها را به شرکت برق معرفی کنند و پاداش این همکاری را نیز دریافت نمایند .

مهندس حبیبی در خصوص تمهیداتی که برای خاموشی ها اندیشیده شده اظهار داشت: در مواقع کاهش بار نیروگاه ها به ترتیب به تعمیرات و بازدید می روند و تا 15 خرداد تمام ظرفیت نیروگاه ها را در اختیار خواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: برای کنترل بار صنایع در زمان پیک بار هر ساله تفاهم نامه هایی با صنایع بسته می شود و با تنظیم و جلوگیری از مصرف همزمان صنایع پیک بار را کنترل می کنیم که خوشبختانه صنایع استان بسیار همراه هستند و در بخش خانگی و مصارف عمومی نیاز به توجه مردم به مدیریت مصرف است.

مهندس حبیبی اظهار داشت: در نیمه اول خرداد ماه موج گرمای شدیدی در راه است که مردم باید مصارف خود را مدیریت کنند و از مصارف غیرضروری خودداری کنند، از جمله راهکارهایی که مردم می توانند به کار ببرند کاهش مصارف روشنایی غیرضروری و خاموش کردن حتی 1 لامپ اضافی، استفاده از دور کند کولرهای آبی، تنظیم کولر روی 25 درجه، عدم استفاده از لوازم پرمصرف برقی در ساعات 13 تا 18 ، کشیدن لوازم برقی و بدون مصرف از پریز و … است.

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.