همکاری مشترکین در مدیریت مصرف انرژی نیاز اصلی شبکه برق

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیمای در خصوص دلایل خاموشی مکرر و زودهنگام گفت: هر سال وزارت نیرو به اندازه مشترکین جدیدی که وارد مدار می شوند نیروگاه وارد مدار می کند اما امسال به چند دلیل میزان مصرف از تولید پیشی گرفت و منجر به خاموشی شد.

مهندس حمیدرضا حبیبی افزود: یکی از دلایل کمبود بارش ها در استان و کشور است که منجر به کاهش 3500 تا 4000 مگاواتی نیروگاه های برقابی شد.

وی افزود: کاهش بارندگی از طرفی منجر به ورود زودهنگام موتور پمپ های کشاورزی برای بهره برداری از آب و نهایتا افزایش مصرف شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان به افزایش دمای 4 تا 5 درجه ای اشاره کرد و گفت: افزایش درجه هوا بر روی میزان تولید نیروگاه ها تاثیر گذار است و البته افزایش بی سابقه مصرف در کشور نیز روی داد، در حالی که به صورت میانگین میزان افزایش بار سالانه 5 درصد بوده است اما امسال شاهد رشد 20 درصدی مصرف بودیم که نیازمند افزایش 20 درصدی تمام تاسیسات برق است که در هیچ اقتصادی قابل توجیح نیست.

مهندس حبیبی از رمز ارز غیرمجاز به عنوان عامل دیگر تاثیرگذار در خاموشی ها نام برد و گفت: در واقع 2 نوع رمز ارز داریم؛ رمز ارز مجاز که مجوز های قانونی لازم را دریافت کرده اند مانند رمز ارز رفسنجان که به دلایل مشکلات شبکه به صورت داوطلبانه از مدار خارج شدند و در خرداد ماه بار آن ها صفر بود و رمزارزهای غیرمجاز که هیچگونه نظارتی بر آن ها قابل انجام نیست و انرژی مضاعفی از همکاران در شناسایی آن ها گرفته می شود و باعث فشار مضاعف به شبکه می شوند.

وی از مردم خواست با شناسایی و اطلاع رسانی از مکان رمز ارزهای غیرمجاز صنعت برق را یاری کنند وبابت این همکاری از پاداش آن به صورت محرمانه برخوردار شوند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان تاکید کرد: توصیه ما به مردم حذف مصارف غیر ضروری است به عنوان مثال استفاده بیشتر از نورخورشید، خاموش کردن لامپ‌های اضافی، خارج کردن دوشاخ وسایل برقی بدون استفاده از پریز، استفاده از دور کند کولرهای آبی، تنظیم درجه کولر گازی برروی درجه ۲۵ درجه، عدم استفاده از وسایل پرمصرف برقی مانند لباسشویی، ظرفشویی و … در ساعات 13 تا 18 که ساعات اوج بار شبکه است تا از بروز خاموشی جلوگیری کرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان در پاسخ به این سوال که خاموشی ها تا کی ادامه خواهد داشت اظهار داشت: به زودی تعدادی از نیروگاه ها که در حال تعمیرات اساسی هستند به مدار می آیند و بخشی از مشکل حل می شود اما شرایط شبکه بسته به میزان مصرف دارد و مدیریت مصرف به عنوان یک نیاز همیشگی شبکه است زیرا منابع ما در هر صورت محدود است.

مهندس حبیبی در پاسخ به جریمه رمزارزهای غیرمجاز اذعان داشت: علاوه بر ضبط ماینرهای غیرمجاز ، هزینه برق مصرفی آن ها با نرخ صادراتی محاسبه می شود و علاوه بر آن با توجه به جرم قانونی که صورت گرفته است با آن ها برخورد قضایی می شود.

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.