حضور مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان در گفتگوی ویژه خبری به مناسبت هفته پدافند غیرعامل

 

به مناسبت گرامیداشت هفته پدافند غیر عامل، شب گذشته مهندس حبیبی مدیر عامل شرکت های برق منطقه ای کرمان در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری حضور یافت و به سوالات مجری پاسخ گفت.

مهندس حمیدرضا حبیبی،  پدافند غیرعامل را یکی از راهکارهای مقابله با تهدیدات دانست و گفت:  شبکه برق بزرگترین شبکه ساخت دست بشر و شبکه ای پیوسته در کل کشور  است  که زیر ساخت مهمی برای کشاورزی، صنعت و تجارت محسوب می شود به همین دلیل، ما در بحث برق توجه ویژه ای به بخش ایمن سازی و حفاظت سیستم ها داریم.

وی ادامه داد:  ایمن سازی و حفاظت  سیستم ها در 2 مرحله اجرا می شود؛  ابتدا در زمان طراحی و اجرای پروژه ها؛ همه پروژه ها به نحوی طراحی می شوند که امکان آسیب پذیری به حداقل برسد و در صورت آسیب پذیری یکی از تجهیزات مشکلی که برای تداوم خدمت ایجاد نشود و به حداقل برسد در مرحله بهره برداری نیز به همین شکل است  و تعریفی که در سرویس ها و نگهداری شبکه داریم رویکرد پیشگیرانه است به نحوی که قبل از اینکه حادثه ای اتفاق افتد  مشکلات را شناسایی و رفع کنیم.

مهندس حبیبی افزود: از جمله اقداماتی است که به منظور کاهش آسیب ها انجام می شود شناسایی، مقابله با تهدیدات، طبقه بندی اماکن و تاسیسات، پایدارسازی و افزایش قابلیت اطمینان  است اما  ذات شبکه های برق به دلیل نوع ساختاری که دارند با حادثه و بحران چه ناشی از حوادث انسان ساخت باشد و یا  ناشی از حوادث طبیعی همراه است و  به همین دلیل رله های حفاظتی داریم که به محض بروز خطا  در شبکه بخشی که دچار خطا شده است را جدا می کنند که شبکه بتواند به کار خودش ادامه بدهد.

 وی در خصوص دیگر اقداماتی که در زمینه پدافند غیر عامل انجام شده است گفت: در حال احداث مرکز جدید دیسپاچینگ کرمان هستیم که با الزامات پدافندی در حال ساخت است و جایگزین مرکز قبلی می شود، احداث شبکه400 کیلوولت باقی مانده کرمان و تکمیل رینگ 400 کیلوولت به عنوان زیرساخت اساسی (backbone)  شبکه، که امکان انتقال توان تولیدی نیروگاه ها به تمام شبکه را ایجاد می کند و همچنین احداث پست های جدید و  افزایش قابلیت اطمینان و پایداری شبکه از جمله این اقدامات است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان اظهار داشت: مراکز دیسپاچینگ به صورت لحظه ای  شبکه را پایش می کنند  و بر روی شبکه کنترل داریم همچنین از راه دور امکان ورود و خروج تجهیزات به شبکه را داریم؛ همچنین در صورت ایجاد حوادث گروه های مقیم در تمام استان داریم و مرتبا تاسیسات پایش می شوند و اگر نیاز به مصون سازی، ایمن سازی و یا  بهینه سازی تجهیزات داشته باشند انجام می شود.

مهندس حبیبی بیان کرد: خوشبختانه به دلیل ارتباطی که با استان های همجوار و تبادل برق  با آن ها داریم از موقعیت خوبی از نظر ظرفیت و  پراکندگی نیروگاه ها برخورداریم و از اقداماتی که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته استفاده از نیروگاه های تولید پراکنده، نیروگاه های کوچک نزدیک به مصرف  است که در صورتی اتفاقی بیافتد و بخشی از شبکه جدا شود می توانند به صورت جزیره ای نیاز بخشی از شبکه  را جدا از شبکه سراسری تامین کنند و نیروگاه های بزرگ ما هم امکان این را دارند شبکه ای که  کامل از مدار خارج شده است را  به تنهایی وارد شبکه و برقدار نمایند.

وی گفت: بحث سوخت مورد نیاز نیروگاه ها از جمله تهدیداتی است که وجود دارد و در نیروگاه ها سوخت اول گاز و سوخت دوم برای تمام نیروگاه ها تعریف شده ذخیره سازی در محل نیروگاه ها انجام می شود که باعث می شود در زمانی اگر مخاطره ای پیش آید نیروگاه برای مدت زمانی که تعریف شده است کار خود را انجام دهد. حبیبی ادامه داد: رویکرد بعدی احداث نیروگاه های تجدیدپذیر هست که نیاز به سوخت و شبکه سوخت رسانی ندارند که در استان کرمان در حال توسعه است  و انرژی های پاک در کشور به دلیل اینکه اقتصادی نبوده است کمتر توجه شده اما با رویکرد اخیر دولت و توسعه تکنولوژی توسعه این نیروگاه ها هم به سرعت در حال انجام است و  در حال حاضر بالای 120 مگاوات از ظرفیت استان را نیروگاه های خورشیدی تشکیل داده اند.

مهندس حبیبی افزود: چیزی در حدود 2 هزار مگاوات  نیروگاه خورشیدی جدید تعریف شده  که عمدتا توسط صنایع بزرگ استان در حال طراحی و احداث اند و طی 3 الی 4 سال آینده به وضعیت مطلوبی در کشور می رسیم.

 

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.