استقرار سیستم اسکادا دیسپاچینگ جنوبشرق (PSI )

 مدیرامور دیسپاچینگ و مخابرات منطقه جنوب شرق از استقرار سیستم اسکادا دیسپاچینگ جنوبشرق (PSI) خبر داد.

مهندس علی افضلی در این رابطه گفت: وظیفه دیسپاچینگ منطقه جنوبشرق، راهبری شبکه انتقال برق استان کرمان و حفظ تامین برق پایدار و مطمئن کلیه مشترکین شبکه انتقال و فوق توزیع استان شامل مشترکین صنعتی، شرکت توزیع برق شمال استان کرمان و شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان است.

وی افزود: این مرکز در سال 1363 تاسیس و وظیفه کنترل شبکه جنوبشرق را بر عهده گرفت و در سال 1373 مطابق با تکنولوژی روز، سیستم اسکادای هیتاچی به منظور روئیت پذیری و مانیتورینگ شبکه انتقال جنوب شرق در این مرکز مستقر و راه اندازی گردید.

مهندس افضلی افزود: با گذشت زمان شبکه انتقال استان توسعه یافته و  سیستم موجود توانایی تامین نیازهای روئیت پذیری و مانیتورینگ شبکه را متناسب با شبکه جدید و توسعه یافته نداشته و لزوم استفاده از سیستم پیشرفته تری که نیازهای این مرکز را تامین نماید احساس شد. لذا جایگزینی سیستم جدید اسکادای مرکز کنترل (PSI) در دستور کار این شرکت قرار گرفته و در حال حاضر مراحل تست و راه اندازی آن در این مرکز در حال  انجام می باشد .

وی در رابطه با قابلیت های این سیستم گفت: مدیریت انرژی، رویت پذیری شبکه انتقال و فوق توزیع استان به صورت یکپارچه، بررسی دقیق ترحوادث شبکه انتقال و فوق توزیع براساس اطلاعات ذخیره شده در بانک اطلاعاتی سیستم، امکان فرمان راه دور به تجهیزات شبکه، انجام مطالعات لازم در خصوص شبکه موجود شامل پخش بار و بازیابی شبکه و … از جمله قابلیت های این سیستم است.

مدیرامور دیسپاچینگ و مخابرات منطقه جنوب شرق اظهار داشت: نمونه این سیستم با تفاوتهای جزیی در برخی شرکتهای برق منطقه ای مانند خوزستان، فارس، آذر بایجان و فولاد اصفهان اجرا و به بهره برداری رسیده است. با راه اندازی این سیستم در دیسپاچینگ جنوبشرق علاوه بر راهبری مطمئن شبکه انتقال و فوق توزیع استان، کنترل تامین برق پایدار مشترکین منطبق با شاخص های روز دنیا بهتر از گذشته انجام می پذیرد.

Comments (0)
Add Comment