استقرار سیستم اسکادا دیسپاچینگ جنوبشرق (PSI )

 مدیرامور دیسپاچینگ و مخابرات منطقه جنوب شرق از استقرار سیستم اسکادا دیسپاچینگ جنوبشرق (PSI) خبر داد.

مهندس علی افضلی در این رابطه گفت: وظیفه دیسپاچینگ منطقه جنوبشرق، راهبری شبکه انتقال برق استان کرمان و حفظ تامین برق پایدار و مطمئن کلیه مشترکین شبکه انتقال و فوق توزیع استان شامل مشترکین صنعتی، شرکت توزیع برق شمال استان کرمان و شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان است.

وی افزود: این مرکز در سال 1363 تاسیس و وظیفه کنترل شبکه جنوبشرق را بر عهده گرفت و در سال 1373 مطابق با تکنولوژی روز، سیستم اسکادای هیتاچی به منظور روئیت پذیری و مانیتورینگ شبکه انتقال جنوب شرق در این مرکز مستقر و راه اندازی گردید.

مهندس افضلی افزود: با گذشت زمان شبکه انتقال استان توسعه یافته و  سیستم موجود توانایی تامین نیازهای روئیت پذیری و مانیتورینگ شبکه را متناسب با شبکه جدید و توسعه یافته نداشته و لزوم استفاده از سیستم پیشرفته تری که نیازهای این مرکز را تامین نماید احساس شد. لذا جایگزینی سیستم جدید اسکادای مرکز کنترل (PSI) در دستور کار این شرکت قرار گرفته و در حال حاضر مراحل تست و راه اندازی آن در این مرکز در حال  انجام می باشد .

وی در رابطه با قابلیت های این سیستم گفت: مدیریت انرژی، رویت پذیری شبکه انتقال و فوق توزیع استان به صورت یکپارچه، بررسی دقیق ترحوادث شبکه انتقال و فوق توزیع براساس اطلاعات ذخیره شده در بانک اطلاعاتی سیستم، امکان فرمان راه دور به تجهیزات شبکه، انجام مطالعات لازم در خصوص شبکه موجود شامل پخش بار و بازیابی شبکه و … از جمله قابلیت های این سیستم است.

مدیرامور دیسپاچینگ و مخابرات منطقه جنوب شرق اظهار داشت: نمونه این سیستم با تفاوتهای جزیی در برخی شرکتهای برق منطقه ای مانند خوزستان، فارس، آذر بایجان و فولاد اصفهان اجرا و به بهره برداری رسیده است. با راه اندازی این سیستم در دیسپاچینگ جنوبشرق علاوه بر راهبری مطمئن شبکه انتقال و فوق توزیع استان، کنترل تامین برق پایدار مشترکین منطبق با شاخص های روز دنیا بهتر از گذشته انجام می پذیرد.

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.