تشریح وضعیت صنعت برق در جلسه شورای اداری استان کرمان

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان در جلسه شورای اداری در تشریح ساختار صنعت برق و میزان تولید برق در کشور گفت:  شبکه برق کشور به هم پیوسته است و  کل شبکه انتقال و فوق توزیع به هم وصل است و مصرف کنندگان به یک شبکه بهم پیوسته متصل اند شبکه به صورت آنلاین کار می کند یعنی در لحظه تولید و مصرف باید برابر باشد امکان ذخیره انرژی وجود ندارند ما نیاز به کنترل روی مقادیر مصرف و تولید داریم .

مهندس حمیدرضا حبیبی افزود:  عمده تولید برق در کشور با 37 درصد از طریق نیروگاه های سیکل ترکیبی، 28 درصد نیروگاه های گازی ، 19 درصد نیروگاه بخار ، 14 درصد برقابی، 1 درصد اتمی و دیزلی و 1 درصد تجدیدپذیر انجام  می شود.

وی در ادمه اظهار داشت: سال 99 تا 1400 یک میلیون مشترک جدید افزوده شد که مجموع آن با افزایش مصرف صنایع 2000 مگاوات است و به ازای آن 2500 مگاوات نیروگاه جدید در مدار قرار گرفت که ظرفیت عملی آن 2000 مگاوات است  و پیش بینی می شد بر اساس برنامه ریزی قبلی ، با احداث نیروگاه های جدید و ارتقای ظرفیت واحدهای موجود  و اعمال برنامه های مدیریت مصرف مشابه سال گذشته، نیاز مصرف متعارف به خوبی پوشش داده شود.

مهندس حبیبی در ادامه گفت: آنچه منجر به تمایز سال 1400 شد و برنامه ریزی ها را دستخوش تغییر قرار داد. افزایش زود هنگام و شدید دمای هوای کشور و در مدار قرار گرفتن سیستم های سرمایشی، راه اندازی زود هنگام چاه های کشاورزی به دلیل کاهش بارش ها، رشد تولید و افزایش  مصرف برق صنایع بزرگ و رشد فزاینده استفاده از ماینرها و تجهیزات استخراج رمز ارزها است.

وی همچنین افزود: افزایش 5-4 درجه ای متوسط دمای کشور در 7 هفته اول سال 1400 هم بر میزان مصرف مصرف کنندگان تاثیر داشته و هم نیروگاه ها به دلیل اینکه تولیدشان به میزان درجه حرارت محیط حساس است کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای همچنین اظهار داشت: به دلیل خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی و ذخیره سدها حدود 3500 مگاوات تولید شبکه را از دست دادیم  و حجم مفید آب سدها در سال 99 از میزان 11394 میلیون مترمکعب در سال 1400 به 6168 میلیون مترمکعب کاهش یافت و همچنین نبود روان آب هایی که در بخش کشاورزی استفاده می شد منجر به استفاده زود هنگام از پمپ های کشاورزی و افزایش مصرف شد.

وی در مقایسه میانگین مصرف در فروردین و اردیبهشت سال 99 و 1400 اذعان داشت:  متوسط اوج مصرف شبکه برق کشور طی 8 سال اخیر در زمان مذکور 8/1  درصد بوده که با رشد خارج از نرم 20 درصد مواجه هستیم که تامین آن نیازمند افزایش 20 درصد کلیه تاسیسات برق است که در هیچ اقتصادی قابل توجیه نیست.

وی گفت: تعمیرات نیروگاه ها هم به نحوی برنامه ریزی می شود که برای پیک بار در مدار باشند و در مواقع کاهش بار نیروگاه ها به ترتیب به تعمیرات و بازدید می روند اما امسال گرمای زودرس برنامه ریزی را دستخوش تغییر کرد با این شرایط در حال حاضر بخشی از تولید را نداریم مصرف هم به شدت افزایش پیدا کرده است.

مهندس حبیبی همچنین به رشد 3 برابری مصرف برق استخراج رمز ارز طی یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: بر طبق آمار جهانی 10 درصد استخراج رمز ارزها در ایران صورت می گیرد که حدود 1500 مگاوات است  که از این میزان سهم مراکز قانونی رمزارزها 320 مگاوات است و مابقی غیرقانونی استخراج می شود.

وی همچنین از اقداماتی که شرکت برق منطقه ای کرمان در زمینه  مدیریت مصرف انجام داده است به مواردی مانند: ارسال ضوابط پاسخگویی بار 1400 برای صنایع، مکاتبه با صنایع جهت اعلام میزان و زمان مصرف حداکثر در ایام پیک 1400، ارسال نامه برای تمام صنایع جهت اجرای برنامه های پاسخگویی بار سال 1400،    پیگیری تعیین و اعمال پاداش مدیریت بار زمستانی صنایع در سال 99 با هماهنگی توانیر و ارائه گزارش مربوطه، ارتباط با صنایع و پیگیری مستمر ارسال تفاهم نامه های همکاری، ثبت نام مشترکین در سامانه مدیریت پیک بار کشور،           مشارکت در جلسات مختلف مدیریت بار تابستان 1400شامل جلسات پیک سایی شرکت توانیر با مقامات ارشد توانیر، جلسات هماهنگی داخلی واحدهای مرتبط شرکت و جلسات مدیریت بار استانی با حضور شرکتهای توزیع ها وآگاهی بخشی و اطلاع رسنی از طریق رسانه ها … اشاره کرد.

وی همچنین از مدیران دستگاه های اداری خواست در کنترل و مدیریت مصرف انرژی سازمان متبوع خود همکاری نمایند.

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.