مصاحبه مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان با برنامه صبح بخیر کرمان

به مناسبت هفته پدافند غیرعامل، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای صبح امروز، در برنامه صبح بخیر سیمای مرکز کرمان حاضر شد و به سوالات مجری در خصوص پدافند غیر عامل پاسخ داد.

مهندس حمیدرضا حبیبی در پاسخ به  این سوال که صنعت برق با چه تهدیداتی مواجه است گفت: صنعت برق یک صنعت زیرساختی است که انرژی را تا خانه مردم می رساند و نیاز مردم را برطرف می کند.

وی افزود: صنعت برق با 2 نوع تهدید انسان ساخت و تهدیدات طبیعی  مواجه است؛ تهدیدات انسان ساخت شامل؛ تهدیداتی است که  سهوا و یا عمدا توسط انسان ایجاد می شود مانند؛ برخورد خودرو، ماشین آلات، تخریب ناشی از عملیات اجرایی و خرابکاری های عمدی است و تهدیدات طبیعی، مانند صاعقه، سیل و طوفان که شبکه برق تحت تاثیر قرار می دهد و جز تهدیداتی است که شبکه برق با آن مواجه است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان در ادامه گفت: صنعت برق شامل 3 بخش تولید، انتقال و توزیع  است که بخش تولید شامل نیروگاه هایی است که تولید برق را انجام می دهد از جمله انواع نیروگاه های حرارتی، برق آبی، تجزیه پذیر و … است.

وی افزود: بخش انتقال همان دکل های فشار قوی هست که در جاده ها مشاهده می شود و پست های انتقال و فوق توزیع که از نیروگاه ها تا ورودی شهرها انتقال برق را انجام می دهند و بخش توزیع که داخل شهرها برق را تا خانه  مردم می رساند.

مهندس حبیبی ادامه داد:  برای حفاظت از این بخش ها شبکه به نحوی طراحی و برنامه ریزی می شود که با یک آسیب و یا خروج یک تجهیز به شبکه آسیبی نرسد که به این موضوع  تاب‌آوری شبکه گفته می شود یعنی شبکه در مقابل تهدیدات  دچار هم گسیختگی نمی شود  و می تواند خدماتش را به مردم ارائه دهد.  

وی در ارتباط با فرق شرکت برق منطقه ای کرمان با شرکت های توزیع گفت: شرکت برق منطقه ای کرمان یک شرکت دولتی است که  زیر ساخت شبکه برق را در ولتاژهای

 63 – 132 –  230 – 400 کیلوولت را برعهده دارد و  در شبکه سراسری برق را از نیروگاه ها تا شهرها و  مصرف کنندگان عمده و بزرگ از جمله ؛صنایع فولاد،  مس و دیگر صنایع منتقل می کند.

مهندس حبیبی افزود:  شرکت های توزیع مسئولیت رساندن برق به منازل مشترکین را برعهده دارند و در سطح 20 کیلوولت، 380 ولت و 220 ولت که در منازل مورد استفاده است فعالیت دارد.

حبیبی تفاوت شرکت های برق منطقه ای و توزیع را  در سطوح ولتاژ دانست و اظهار داشت: نحوه عملکرد و شبکه برق در همه سطوح ولتاژی یک شبکه یکپارچه و به هم پیوسته است و مدیریت  آن در سطح کشور برعهده دیسپاچینگ ملی در تهران و در مناطق بر عهده دیسپاچینگ مناطق است که کنترل و حفظ یکپارچگی شبکه سراسری برق را برعهده دارد.

مهندس حبیبی در خصوص اقداماتی که شرکت برق منطقه ای کرمان در مقابله با تهدیدات انجام داده است گفت:  در صنعت دو نوع برخورد دفاعی و رفعی با تهدیدات داریم که در بحث دفاعی تاب آوری شبکه را بالا می بریم و  شبکه را طوری طراحی می کنیم  که در  مقابل تهدیدات آسیب پذیری کمتری داشته باشد به عنوان مثال؛ خطوط ما از چند سو تغذیه و معمولا دو مداره و یا چند مداره است که اگر یکی از مدار خارج شد دومی آسیب نبیند و همچنین  ظرفیت ترانس ها به نحوی در نظر گرفته شده که با خروج  یک ترانس ترانس های دیگر بتوانند  بارهای اصلی را تامین کنند.

 وی افزود: در حوزه رفعی اگر تهدیدی به وقوع پیوست یا اتفاقی افتاد که منجر به قطع برق  شبکه شد در بخش تولید، انتقال و توزیع تجهیزات سیاری وجود دارد که سریعا به محل منتقل می شوند  و نیاز آن بخش را تامین می کنند این تجهیزات شامل؛ دیزل های سیار، خطوط انتقال سیار، دکل های سیار و پست های سیار است که در آخرین  سیلی که  در گلباف به وجود آمد برق مردم از طریق دیزل های سیار و با همکاری شرکت توزیع تامین شد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان همچنین درباره تهدیدات سایبری اظهار داشت: در حوزه سایبری معمولا سیستم به نحوی است که با خروج تجهیزات سایبری  و دیجیتال، سیستم های دستی جایگزین وجود دارد که  فرامین و کنترل ها به تجهیزات دستی منتقل می شود و سعی می کنیم خللی در شبکه ایجاد نشود.

 وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با همکاری خوب مردم به ویژه  در مدیریت مصرف انرژی در همه فصول برق رسانی بی دغدغه به مشترکین صورت پذیرد.

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.